Ровером по місту – правила та безпека руху


Існує думка, що їздити велосипедом по вулицях міста неможливо через підвищену небезпеку. Проте, якщо дотримуватись визначених правил, то поїздка велосипедом у місті може бути достатньо безпечною і комфортною.

Після купівлі велосипеда і успішного катання дворами і ближчими парками, рано чи пізно з’являються інші потреби в пересуванні. Наприклад, у жителя великого міста, змученого від автомобільних корків, виникає бажання їздити на роботу велосипедом. Хтось мріє вибратись на велопрогулянку за місто. Проте, щоб добратись до залізничної станції, потрібно проїхати певну відстань містом.

Їздити містом на велосипеді можна двома способами. Велосипедист, на відміну від решти учасники руху, має властивість миттєво переходити від стану пішохода до водія транспортного засобу. Цю унікальну можливість потрібно використовувати.

ВЕЛОСИПЕДИСТ-ПІШОХІД

На правах пішохода можна рухатись тільки по тротуарах або доріжках парку. Проїзні частини доріг варто перетинати по надземних чи підземних пішохідних переходах пішки разом з велосипедом. Проблеми при їзді по тротуарах виникають в основному при потребі зіскакувати з бордюрів та виїжджати на на них на кожному перехресті та в’їзді у двір. Якщо ці бордюри є через кожних сто метрів, такий стиль їзди швидко стомлює.

Небезпека при їзді тротуаром зазвичай виникає з вини пішоходів з непередбачуваною поведінкою.

Наприклад, діти, люди похилого віку та нетверезі. В цьому випадку пішохід може миттєво опинитись на траекторії руху велосипедиста. Крім цього, під колесами може також опинитись дитяча іграшкова коляска чи недбало викинута пляшка.

Друга небезпека при їзді тротуаром – автомобіль, що заїжджає у двір чи виїжджає з нього. Якщо дотримуватись Правил дорожнього руху, то автомобіль при виїзді на прилеглу територію повинен пропустити всіх пішоходів і велосипедистів, що рухаються тротуаром. Але цього правила не завжди дотримуються. Крім того, водій може не помітити велосипедиста через припарковану машину, дерево чи, зрештою, може не розраховувати на швидкість руху об’єкта по тротуару зі швидкістю 15-20 км/год.

Таким чином, при наближенні до в’їзду у двір варто знизити швидкість і переконатись у відсутності машин.

Ще одна небезпека – несподівана відкриті дверцята припаркованого автомобіля. У водіїв часом виробляється інстинкт – перед тим, як відкрити двері, поглянути назад і переконатись у відсутності транспортних засобів, що рухаються. Проте у пасажирів такого інстинкту може не бути.

Приблизившись до припар кованого автомобіля, варто оминути його на відстані відкритих дверцят.

Крім того, не можна забувати, що велосипед порушує Правила дорожнього руху, які забороняють рух транспортних засобів по тротуарі. З точки зору Правил, велосипед на тротуарі нічим не відрізняється від автомобіля. В цьому є певна суперечність – де ж тоді їздити велосипедистам, котрі не досягли 14 років? Тому варто завдали пам’ятати, що у русі по тротуару перевагу надають пішоходам.

Проте, працівники ДАІ, як правило, не звертають увагу на велосипедистів, що їдуть тротуаром. Тому, що в багатьох випадках тротуар – єдине безпечне місце для велосипедиста.

ВЕЛОСИПЕДИСТ-ВОДІЙ

В цьому випадку велосипед – справжнісінький транспортний засіб (але немоторозиваний).

В цьому випадку велосипедист повинен дотримуватись Правил дорожнього руху, тобто їхати тільки проїзною частиною, дотримуватись дорожньої розмітки, сигналів світлофора тощо.

На правах водія транспортного засобу можна їздити тільки велосипедистам, що досягли віку 14 років і мають навики їзди на велосипеді.

Тут навряд чи знадобляться навики стрибків чи трюкового катання, проте знадобиться вміння їздити по прямій траєкторії (особливо з невеликою швидкістю). Вміння чітко тримати вибрану траєкторію дозволяє бути більш передбачуваним для інших учасників руху і як наслідок – забезпечити більш безпечний рух.

Існує таке поняття як максимальна швидкість водія. Вона стосується не тільки водіїв автомобілів, але і велосипедистів. Поки водій їде зі швидкістю, що не перевищує його «безпечну» швидкість, він здатен помітити всі деталі дорожньої ситуації довкола нього і прийняти правильне рішення. При перевищенні цього порогу швидкості здатність контролювати навколишню ситуацію помітно зменшується. В цьому випадку водій може не помітити пішохода, що перетинає проїзну частину, дорожнього знака, що вимагає дати дорогу або ж перешкоду.

Для людини, котра тільки навчилась їздити на велосипеді, безпечна швидкість буде становити близько 8-12 км/год. Звичайно, вона може їхати швидше, проте вся його увага буде зосереджена на тому, щоб тримати рівновагу. Таким чином, виїжджати на проїзну частину можна тільки в тому випадку, якщо велосипедист здатен рухатись з швидкістю 25-30 км/год і при цьому повністю контролювати дорожню ситуацію. В іншому випадку краще не поспішати і розпочати тренування на паркових доріжках, у дворі і на тротуарах – тобто на правах пішохода.

Інтенсивність велотуризму зростає і проблема міських корків призводить до того, що велосипед, який раніше вважався транспортом для підлітків, стає все більш популярним серед дорослих. Тобто серед велосипедистів все частіше трапляються ті, хто навчився кататись ще в дитинстві, а тепер знову освоює це вид транспорту після багаторічної перерви. Виходить, що багато велосипедистів-початківців мають водійські права і багаторічний досвід водіння автомобілем. Порада тим, хто вміє добре водити автомобіль, а за рулем велосипеда не сидів багато років: вулиця чи перехрестя виглядають зовсім по-різному з кабіни автомобіля і за рулем велосипеда. Цей факт обов’язково потрібно враховувати.

БЕЗПЕКА

Як показує практика, якщо їхати з дотриманням усіх правил, вести себе на дорозі передбачувано і адекватно і нікому не створювати необґрунтованих перешкод. То більшість водіїв будуть ставитись до велосипедиста з повагою, а поїздка на велосипеді стане комфортною і безпечною. Не варто також нехтувати відомим правилом «трьох Д» – дай дурневі дорогу.

СИГНАЛИ ПОВОРОТУ І ГАЛЬМУВАННЯ

Згідно Правил дорожнього руху, при русі проїзною частиною водій будь-якого транспортного засобу і, в тому числі, велосипеда повинен подавати сигнали повороту і гальмування.

На велосипеді вказівники повороту зазвичай відсутні, тому ці сигнали потрібно подавати руками.
Сигнал рукою повинен починатись завчасно до початку виконання маневру і може бути завершеним безпосередньо перед початком повороту. (ПДР п. 9.4)

Для сигналу повороту потрібно витягнути руку у відповідну сторону (ПДР п. 9.3)

Рука, зігнута у лікті, означає поворот в протилежну сторону. Велосипедисти зазвичай не використовують цей сигнал: він призначений для водіїв автомобілів, у яких несправні сигнали поворотів.

Гальмування позначається піднятою вверх рукою (будь-якою). Сигнал гальмування також потрібно подавати завчасно, за декілька секунд до початку самого гальмування, оскільки одночасно гальмувати і подавати сигнал доволі складно. Сигнал гальмування на практиці велосипедист подає тільки тоді, коли за ним їде автомобіль або інший велосипедист, і для нього маневр може виявитись несподіваним.

Сигнали повороту і гальмування потрібно подавати максимально чітко і ясно.

ЯКИМИ ВУЛИЦЯМИ ЇХАТИ НЕ ВАРТО

Усі міські вулиці можна розділити на 3 групи:

· магістральні (без світлофорів);

· вулиці з інтенсивним рухом;

· вулиці без інтенсивного руху.

Цей поділ цілком умовний – одна і та ж вулиця може виявитися завантаженою вранці і цілком порожньою вдень.

На магістральних вулицях велосипедом краще не їздити – через високу середню швидкість автотранспорту значно важче не створювати перешкод при об’їзді чи з’їзді з траси. Часто розв’язки спроектовані так, що прилегла дорога вливається основну справа. Тобто велосипедист, що їде в крайній правій смузі, раптово може опинитись поміж двох потоків автомобілів.

Якщо вздовж магістралі проходить тротуар – краще рухатись ним. Зазвичай тротуар вздовж магістральних вулиць відділений захисними огорожами і їхати по ньому значно безпечніше.

Іншими типами доріг можна їздити велосипедом згідно Правил дорожнього руху.

ЯК ВАРТО ЇЗДИТИ

Найголовніше правило при їзді міськими вулицями – їхати впевнено і передбачувано. Тобто, всі наміри велосипедиста повинні бути зрозумілими для всіх інших учасників дорожнього руху. Для цього необхідно добре знати загальноприйняті Правила дорожнього руху.

Існує декілька поширених помилок, що стосуються безпеки при русі міськими вулицями:

Якомога повільніше

Це правильно тільки у випадку, якщо їхати по пустій дорозі. При русі в транспортному потоці найбезпечніша швидкість – це швидкість потоку. При русі по правому краю проїзної частини варто дотримуватись швидкості, з якою їдуть автомобілі в правому ряді. Зазвичай середня швидкість в крайньому правому ряді нижча, ніж в інших – багато паркуються чи готуються до повороту вправо. Таким чином, при швидкості 25-30 км/год, можна звести до мінімуму перешкоди для інших учасників руху.

Якщо знизити швидкість до 10-15 км/год, то для водіїв велосипедист стає наближеним до пішохода, що вийшов на проїзну частину. Ця ситуація може виникати, наприклад, при русі вгору. В цьому випадку варто покинути проїзну частину і перейти на тротуар.

Якомога ближче до бордюру

Раніше за ПДР велосипедисту дозволяли їхати не далі 1 метра від краю проїзної частини. В останні роки цю вимогу практично неможливо виконати – край проїзної частини повністю заставлений припаркованими автомобілями. У зв’язку з цим в новій редакції Правил цей пункт змінено – тепер велосипедист повинен їхати «якомога правіше» (ПДР п.11.14). Дійсно, в багатьох випадках на велосипеді варто їхати якомога ближче до правого краю проїзної частини. Але з цього правила є винятки. Інколи безпечніше їхати посередині правого краю. Але потрібно пам’ятати про те, що тільки за достатньої швидкості велосипедист не буде нікому заважати.

Поширена ситуація, коли велосипедист їде вулицею, притиснувшись до узбіччя, а в цей час з прилеглої території виїжджає автомобіль. Водій дивиться вліво, не бачить автомобілів і продовжує рух. Велосипедист може бути непоміченим через обмежений кут огляду (наприклад, через припаркований автомобіль або дерево).

safety_pic01_01safety_pic01_02

В цій ситуації найбезпечніше їхати посередині правого ряду, тоді у водія, що виїжджає з прилеглої території, більше шансів помітити велосипедиста і уступити йому дорогу. Проте, він може і не уступити (наприклад, неправильно оцінивши його швидкість) – до цього потрібно бути готовим завжди. Постійно їздити посередині правого ряду також не варто – велосипед буде заважати руху автомобілів. Перелаштовуватись в центр правого ряду варто тільки при проїзді перехресть чи виїздів з прилеглих територій і тільки в тому випадку, якщо правий ряд вільний.

Під час їзди потрібно уникати різких переміщень поперек дороги. Якщо необхідно переміститись лівіше (наприклад, при об’їзді перешкоди на проїзній частині, припаркованого автомобіля чи відкритого люка), то варто попередньо (за 50-100 метрів) подати рукою сигнал лівого повороту і повільно почати переміщення, поглядаючи назад (чи у дзеркало заднього виду). Починати переміщення безпосередньо перед перешкодою надто ризиковано. У зв’язку з цим під час руху варто дивитись не на переднє колесо свого велосипеда, а на те місце, в якому він опиниться через 5-10 секунд.

Часто доводиться їхати вулицею, правий ряд якої щільно заставлений припаркованими автомобілями. В цьому випадку потрібно їхати приблизно за метр від цих автомобілів, оскільки метр – це приблизна відстань відкритих дверцят. В іншому випадку можна не встигнути загальмувати перед різко відкритими дверцятами.

Якщо правий ряд заставлений припаркованими автомобілями не щільно і між ними є проміжки в 100-200 метрів, то краще їхати прямо без заїзду в ці проміжки – так безпечніше. Будь-який маневр на дорозі потенційно небезпечний, і найкраще дотримуватись максимально прямолінійної траекторії руху.

Якщо потрібно їхати в сутінках чи в темряві, то необхідно зробити свій велосипед помітним для водіїв. Зазвичай велосипеди комплектують світловідбивачами (спереду – білим, позаду – червоним. З боків – жовтими або оранжевими). Самі вони не світять, але роблять велосипед помітним при світлі автомобільних фар. Якщо рухатись в темряві тільки дворами, то світловідбивачів буде достатньо,

Але якщо доведеться виїжджати на автомобільні дороги, краще встановити на велосипед передню фару білого кольору і червоний задній ліхтар.

Вмикати ліхтарі на велосипеді потрібно як тільки починати сутеніти. Сутінки – доволі небезпечна пора. Здається, що ще світло, але насправді багато дрібних об’єктів побачити уже складно. Не варто економити батарейки і нехтувати безпекою. При проїзді інтенсивних перехресть варто увімкнути передню фару і в світлу пору дня – так транспортний засіб стає більш помітним для всіх інших учасників дорожнього руху.

ЩО РОБИТИ ЗАБОРОНЕНО

В ПДР чітко вказано, що заборонено їхати велосипедом, не тримаючи руль хоч би однією рукою, оскільки в іншому випадку велосипед залишається без гальм: гальмівні ручки на велосипедах розташовані на рулі, а можливостей гальмування педалями може не вистачити для екстренного гальмування. Окрім того, будь-яка нерівна поверхня може призвести до повної втрати контролю над управлінням велосипеда.

Не можна «висіти на колесі» у автомобіля, хоча така спокус існує – за автомобілем формується повітряний потік, в якому можна їхати дещо швидше. Небезпека такої їзди полягає в тому, що дистанція між велосипедом і автомобілем є недостатньою. Якщо водій несподівано загальмує, то зіткнення уникнути буде нелегко. Можлива також ситуація. Коли водій пропускає перешкоду між коліс (яма, камінь чи інший предмет). При недотриманні потрібної дистанції можна не встигнути зреагувати на неочікувану перешкода з-під коліс.

Не можна їздити вулицями в низькій посадці, незважаючи на те, що вона дає кращу аеродинаміку. Водій будь-якого транспортного засобу повинен дивитись вперед на дорогу, а не на своє переднє колесо. Низька посадка хороша тільки для гонок, коли вільну дорогу повинні забезпечити організатори змагань.

Заборонено їхати зустрічною. Ви їдете проти руху, по лівому боці вулиці. Машина робить поворот вправо з бічної вулиці і врізається прямо у тебе. Водій не бачив тебе, бо слідкував за рухом зліва, а не справа. Він не мав підстав очікувати, що хтось буде рухатися йому назустріч.Може бути й гірше – тебе може вдарити машина на тій самій дорозі, що й ти, яка їде назустріч. Водій не встиг побачити і зреагувати, бо ти їдете назустріч, і швидкості додаються. Через це, якщо зіткнення відбудеться, воно буде сильнішим.
Як уникнути такого зіткнення:
Не їдь проти руху. Їдьте за рухом, в тому ж напрямку.
Може здатися, що їзда по зустрічній – це добра думка, бо ти бачиш всі машини, які їдуть повз тебе. Але це не так. Ось чому:

1. Машини, які виїжджають з проїздів, бічних вулиць і парковок (зліва від тебе) і повертають вправо, не очікують руху назустріч. Вони не побачать і вріжуться в тебе.

2. Як в біса ти збираєшся повертати вправо?

3. Автомобілі наближатимуться до тебе зі значно більшою відносною швидкістю. Якщо ти їдеш 25 км/год, а машина за тобою – 60, то вона наближається до тебе із швидкістю 35 км/год. Якщо ж ти їдеш неправильною стороною вулиці, то наближення відбувається зі швидкістю 85 км/год, тобто більш ніж удвічі швидше! Через це і ти, і водій маєте менше часу на те, щоб відреагувати. Якщо зіткнення станеться, наслідки будуть удесятеро тяжчі.

4. Їзда по зустрічній є незаконною, тебе за це можуть оштрафувати.

Одне дослідження показало, що їзда по зустрічній на велосипеді є втричі небезпечнішою за їзду в правильному напрямі. Для дітей збільшення ризику – семикратне.

При зупинці перед світлофором не варто наближатись до автомобіля попереду ближче, ніж 1,5-2 метри. Особливо в тому випадку, якщо він зупинився на підйомі. Перед початком руху автомобіль може відкотитись назад. Окрім того, недосвідчений водій може помилково увімкнути задній хід.

Незначні габарити велосипеда – одна з його переваг, особливо при русі в потоці транспорту. Але не варто зловживати цією перевагою. Інколи появляється спокуса об’їхати справа автомобілі, що стоять перед світлофором в черзі: між правими бортами автомобілів і тротуаром може бути відстань, достатня для проїзду велосипеда. Але тільки до тих пір, поки автомобілі стоять нерухомо. Коли потік починає рух навіть з невеликою швидкістю, то існує небезпека притискання велосипедиста до тротуару. В цих умовах може допомогти вміння заскакувати на бордюр, але краще в такі ситуації не потрапляти. Особливо небезпечно опинитись біля правого борту вантажівки чи автобуса: з кабіни крупно габаритного автомобіля велосипедиста не видно зовсім. Якщо біля перехрестя скупчилась довга черга автомобілів, то велосипедисту варто перебратись на тротуар і проїхати кількасот метрів на правах пішохода.

Під час їзди по дорозі не варто користуватись навушниками. Водій повинен контролювати ситуацію довкола себе, а слух є досить важливим каналом отримання інформації. В крайньому випиваку можна залишити вільним одне вухо. Під час руху не варто також користуватися телефоном.

Важливо розуміти, що не варто вчити водіїв дотримуватись правил ПДР з ризиком для свого здоров’я і життя. Незважаючи на несправедливість і невігластво, що часто виникають на дорогах, доводити щось залізяці своїм тілом надто нерівноцінно і більше того – абсолютно безрезультатно.

ОСОБЛИВОСТІ ПРОЇЗДУ ПЕРЕХРЕСТЬ

Якщо перед перехрестям встановлений світлофор чи регулювальник, то порядок проїзду визначається сигналами цього світлофору чи регулювальника (ПДР п. 16.1)

safety_pic02_01 safety_pic02_02

Якщо світлофора немає або ж він не працює (вимкнений або мигає жовте світло) , то перехрестя є нерегульованим, а порядок проїзду визначають знаки пріоритету: транспортні засоби на другорядній дорозі, повинні уступати дорогу тим, хто на головній.

Не варто забувати про те, що справний світлофор відміняє дію знаків пріоритету, встановлених на перехресті.

safety_pic02_03

Якщо немає ні світлофора, ні знаків пріоритету. То дороги вважаються рівнозначними, і на таких перехрестях працює правило перешкоди справа: уступає дорогу той, у кого справа є інший транспортий засіб.

Світ перехресть складний і різноманітний. Бувають перехрестя, на котрих головна дорога змінює напрямок. Інколи на перехрестях є трамвайні шляхи. Про те, як потрібно переїжджати ці перехрестя, детально написано в ПДР.

Знання пріоритетів проїзду перехресть допоможе швидко і впевнено їх переїжджати без створення перешкод іншим учасникам руху. Зрештою, не варто наполягати на своїй перевазі: проїжджати першим потрібно тільки в тому випадку, якщо очевидно, що вам дійсно уступають дорогу.

Переїжджати перехрестя потрібно швидко, впевнено і не забувати про необхідність подати рукою сигнал повороту.

ВПРАВО

Поворот направо зазвичай вдається без ускладнень. Найчастіше поворот направо дозволений тільки з правого ряду, де якраз і рухається велосипедист. Тут – найголовніше – завчасно виїхати на середину правого ряду, щоб не повернути направо одночасно з автомобілем. В іншому випадку він може притиснути до узбіччя.

safety_pic03_01 safety_pic03_02

Найнеприємніше – опинитись справа від вантажного автомобіля (особливо з причепом) чи автобуса, що здійснює поворот. Не варто забувати, що з кабіни вантажного автомобіля велосипед абсолютно непомітний. Вантажівки і автобуси краще пропускати вперед і на повороті їхати за ними.

Практично всі знають, що на перехресті зі світлофором, у якому є додаткова секція зі стрілкою, повертати можна тільки при світлі сигналу цієї секції.

safety_pic04_01 safety_pic04_02

На жаль, навіть серед водіїв автомобілів не всі знають, що, при одночасному червоному сигналі світлофора і сигналі зі стрілкою, повертати можна тільки після того, як уступиш дорогу тим, хто їде прямо (ПДР п.16.9)

ПРЯМО

Проїзд перехрестя прямо також зазвичай вдається без проблем. Як правило, можна прямо їхати з будь-якого ряду, в тому числі з велосипедного – правого. Тільки варто завчасно виїжджати на середину правого ряду і розвивати достатню швидкість, щоб водій автомобіля, що позаду, при повороті направо не починав обгону.

safety_pic05_01 safety_pic05_02

Ситуація ускладнюється, якщо на перехресті з правого ряду можна звернути тільки направо, при цьому прямо їхати недозволено (на таких перехрестях над кожною смугою висять відповідні знаки (5.16), а на дорозі нанесена розмітка). Коли для велосипедиста буде зелений сигнал світлофора, він не зможе проїхати прямо: перед ним будуть стояти автомобілі, що хочуть повернути направо і очікують стрілку в додатковій секції світлофора. Коли ж ця стрілка загориться, проїзд прямо буде неможливий – основний світлофор в цей момент буде червоним.

safety_pic06_01 safety_pic06_02

Найпростіший спосіб для велосипедиста проїхати таке перехрестя – перейти на тротуар і скористатись пішохідним переходом.

Але якщо є можливість завчасно переміститись і зайняти місце між першим і другим рядом, то можна проїхати це перехрестя безпечно і практично не порушуючи правил (буде порушено тільки правило рухати якомога правіше). Але при цьому між першою і другою смугою можна спокійно дочекатись зеленого сигналу світлофора, без перешкоджань тим, хто звертає направо за стрілкою.

safety_pic07_01

Відразу після проїзду цього перехрестя варто знову перелаштуватись в крайній правий ряд. Цьому ніхто не заважатиме, оскільки всі автомобілі, що стояли справа, звернули вправо. Про всяк випадок варто подати сигнал повороту правою рукою і впевнитись, що права смуга вільна.

Якщо завчасно перелаштуватись не виходить (наприклад, через жвавий транспортний потік), то для проїзду прямо простіше тимчасово стати пішоходом, скориставшись відповідним наземним чи підземним переходом.

Перейти в режимі пішохода варто і на тих перехрестях, де поворот направо дозволений відразу з декількох смуг. Щоб проїхати таке перехрестя прямо, потрібно переміститись не у другу, а у третю смугу. Цього велосипедисту вже робити не варто. Як мінімум тому, що з третьої смуги набагато важче вернутись в крайню праву.

ВЛІВО

Це доволі складний маневр, який можна виконувати тільки впевненим у своїх силах велосипедистам. Коли такої впевненості немає – краще перейти у режим пішохода.

safety_pic08_01

Якщо на дорозі одна смуга в кожному напрямку, поворот наліво на велосипеді виконати простіше. Перед поворотом варто завчасно виїхати на середину правого ряд, щоб не стикнутись з автомобілем, котрий хоче проїхати перехрестя прямо.

Не варто забувати, що обов’язково потрібно пропустити транспорт, що рухається у протилежному напрямку. Робити це варто на самому перехресті, а не перед ним. Тобто поворот наліво на велосипеді виконується у три етапи:

· за декілька десятків метрів до перехрестя, велосипедист показує лівою рукою сигнал повороту наліво і переміщується на середину смуги.

· дочекавшись сигналу світлофора, велосипедист ще раз показує сигнал повороту наліво і виїжджає прямо на перехрестя. Якщо по зустрічній смузі рухається транспорт, то необхідно зупинитись на середині перехрестя так, щоб не заважати автомобілям і пропустити усіх зустрічних. Зупинитись і чекати краще всього трішки далі від центру траєкторії поворот автомобіля – тобто так, щоб після повороту відразу бути якомога правіше.

· у момент, коли на зустрічній смузі нікого не буде, велосипедист звертає наліво і виїжджає з перехрестя. Цілком нормально, якщо доведеться виїжджати з перехрестя вже на жовтий чи червоний сигнал світлофора – правилами це допускається. Виїжджати з перехрестя потрібно швидко, але без метушні. Якщо вийшла затримка і вже почали рух автомобілі, яким подано зелений сигнал світлофора, не треба губитись. По-перше, автомобілі зобов’язані дати дорогу і завершити маневр (ПДР п.16.5), а по-друге, в момент очікування сигналу світлофора велосипед добре видно усім водіям.

Якщо ж дорога багатосмугова, то звернути наліво можна тільки перемістившись у крайню ліву смугу. А це на велосипеді робити складно – він заважатиме тим, хто їде прямо. Тому поворот велосипеда наліво в цій ситуації однозначно заборонений ПДР (ПДР п.11.14).

Виняток з цього правила можна зробити тільки на Т-подібному перехресті, коли прямо їхати не можна. Якщо вдасться завчасно переміститись між першим і другим рядом, то можна безпечно звернути наліво. В іншому випадку краще перейти в режим пішохода.

По кругу

Перехрестя з круговим рухом тільки видається простим, проте приховує в собі кілька неочевидних труднощів, тому безпечний проїзд таких перехресть на велосипеді можливий не завжди.

safety_pic10_01 safety_pic10_02

Заїзд на перехрестя з круговим рухом не є надто складним – це звичайний поворот направо. Варто зазначити, що коли перед таким перехрестям немає знаків пріоритету, то перевага надається тому транспортному засобу, який виїжджає на перехрестя. Тобто автомобілі, що їдуть в крузі, уступають дорогу тим. Хто в’їжджає на нього. В’їхавши у круг, велосипедист продовжує рух правою смугою.

Не викликає труднощів і виїзд з такого кругу – це такий же поворот направо.

Проїзд по кругу без повороту в найближчий виїзд такий же, як проїзд перехрестя прямо. Варто лише не забувати уступати дорогу тим, хто в’їжджає у круг і завчасно виїхати на середину своєї смуги, щоб не перетнутись з автомобілем, що виїжджає з круга.

safety_pic10_03

Труднощі можуть виникнути саме при спробі проїзду по кругу прямо. Згідно ПДР, в’їзд на перехрестя з круговим рухом можна здійснювати з будь-якої смуги, в тому числі з велосипедної правої. Це знають практично всі водії автомобілів. А ось те, що виїхати з круга можна тільки з крайньої правої (зовнішньої) смуги, знають далеко не всі. Через це виникають небезпечні ситуації.

Велосипедист намагається проїхати по кругу прямо, а охочі звернути направо з другої смуги не дають цього зробити. Особливо небезпечна ситуація, якщо конфігурація перехрестя така, що автомобілі можуть проїхати його на великій швидкості. Часто проїхати круг по правій смузі складно навіть на автомобілі. Не допоможе і переміщення між першою і другою смугою: адже велосипедисту доведеться повертатись у зовнішній ряд, і немає жодної певності, що це можна буде здійснити без створення аварійної ситуації.

Таким чином, якщо конфігурація перехрестя така, що водії змушені знижувати швидкість до 20-30 км/год, то велосипедист може спокійно його перетнути. Якщо на перехресті скупчення автомобілів, то найбезпечніше перейти на тротуар і стати пішоходом.

ПЕРЕЇЗД ЧЕРЕЗ КОЛІЇ

Якщо вулицею, де є велосипедний рух, проходять трамвайні колії, то варто знати всі відповідні пункти ПДР. Трамвай повинен уступити вам дорогу в трьох випадках:

· якщо він виїжджає з депо;

· якщо для нього горить червоний сигнал світлофора, а велосипедисту – зелений;

· якщо він на другорядній дорозі, а велосипедист – на головній.

У всіх інших випадках трамвай має перевагу і починає рух першим.

Деякі особливості є і при перетині перехресть з трамвайними коліями посередині. В цьому випадку лівий поворот на велосипеді можна зробити тільки в режимі пішохода (ПДР п. 11.14), оскільки за правилами, звернути наліво дозволено тільки з трамвайної колії. Виїжджати на трамвайну колію на велосипеді не варто, оскільки доведеться перетинати колію під гострим кутом, а в цій ситуації доволі високий ризик падіння. Не варто забувати, що перетинати колію найкраще під прямим кутом. Особливо у вогку пору.

ВЕЛОСИПЕД І АВТОМОБІЛЬ

Їзда на велосипеді на правах транспортного засобу – непогана практика для майбутніх водіїв автомобілів. Початкові навики водіння велосипеда краще всього набувати у дворах (автомобілі там їздять, проте з невеликою швидкістю) і на тихих вулицях. В міру набуття досвіду можна переходити і на інтенсивніші вулиці.

Окрім того, погляд на дорогу зі сторони велосипедиста потім непогано допомагає краще помічати їх і ставитись до них з особливою повагою, будучи в автомобілі.

Джерело: velorama.ru переклад українською: roverompoLvovu

Більше про практичні поради з велосипедної безпеки можна прочитати отут

Advertisements
Comments
8 Responses to “Ровером по місту – правила та безпека руху”
  1. Петрик коментує:

    6. ВИМОГИ ДО ВОДІЇВ МОПЕДІВ І ВЕЛОСИПЕДІВ

    6.1. Рухатися по дорозі на мопедах дозволяється особам, які досягли 16-річного, на велосипедах – 14-річного віку. Під час руху по дорозі водій мопеда та пасажир, якого він
    перевозить, зобов’язані бути в застебнутих мотошоломах.

    Для водіїв мопедів і велосипедів місцевими органами виконавчої влади може бути встановлена картка, в яку заноситься інформація про водія і яку водії мопедів чи велосипедів у такому разі повинні мати при собі.

    6.2. Мопеди і велосипеди повинні бути обладнані звуковим сигналом та світлоповертачами: спереду – білого кольору, по боках – оранжевого, ззаду – червоного.

    6.3. Для руху в темну пору доби та в умовах недостатньої видимості на мопеді необхідно увімкнути освітлення, на велосипеді – ліхтар (фару).

    6.4. Водії мопедів і велосипедів, рухаючись групами, повинні їхати один за одним, щоб не заважати іншим учасникам дорожнього руху.
    Колона велосипедистів, що рухається по проїзній частині, повинна бути розділена на групи (до 10 велосипедистів у групі) з дистанцією руху між групами 80-100 м.

    6.5. Водії мопедів і велосипедів можуть перевозити лише такі вантажі, які не заважають керувати транспортним засобом і не створюють перешкод іншим учасникам дорожнього руху.

    6.6. Якщо велосипедна доріжка перетинає дорогу поза перехрестям, водії мопедів і велосипедів зобов’язані дати дорогу іншим транспортним засобам, що рухаються по дорозі.

    6.7. Водіям мопедів і велосипедів забороняється:
    а) керувати мопедом або велосипедом з несправним гальмом, звуковим сигналом, а в темну пору доби і в умовах недостатньої видимості – з неувімкненою фарою і заднім ліхтарем на мопеді чи без світлоповертачів на велосипеді;
    б) рухатися по автомагістралях і дорогах для автомобілів, а також по проїзній частині, коли поряд є велосипедна доріжка;
    в) рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках (крім дітей до 7 років на дитячих велосипедах під наглядом дорослих);
    г) під час руху триматися за інший транспортний засіб;
    ґ) їздити не тримаючись за руль та знімати ноги з педалей (підніжок);
    д) перевозити пасажирів на велосипеді, за винятком дітей до 7 років, на додатковому сидінні, обладнаному надійно закріпленими підніжками;
    е) буксирування мопедів і велосипедів;
    є) буксирування причепа, не передбаченого для експлуатації з цими транспортними засобами.

    6.8. Водії мопедів і велосипедів повинні виконувати вимоги інших пунктів цих Правил, що стосуються водіїв або пішоходів і не суперечать вимогам цього розділу.

  2. Toss коментує:

    А можна на пішохідних світлофорах їхати коли ніхто не переходить на червоне?

    • Dyak коментує:

      Не можна, це є порушння правил. Так само і думає водій автомобіля. А що він думає коли бачить велосипедиста який так робить. Явно не симпатизує йому.

  3. Bogdan коментує:

    Як на мене, проходити перехрестя як пішохід, то для тих хто їздить 10км.год…І взагалі, найбільше заважа довбаний пукт 11.14 ПДД. І змінити його забули в новій редакції правил. А між-іншим, у Каліфорнії є навіть окремі велодоріжки для повороту наліво, і то на дорогах з 2-ма і більше смугами в 1-у сторону. У нас же ж велосипедисти не як люди(

    • nazarukove коментує:

      ну та. переходити перехрестя – сповільнює рух. я, наприклад, роблю це залежно від ситуації.
      а про Каліфорнію – шось слабо віриться. є пруфлінк? може це хіба якась кількатисячна Пасадена має повороти наліво.

      • Bogdan коментує:

        щодо окремих смуг, не пам’ятаю де саме бачив, але гугл підказав отаке: http://www.streetfilms.org/the-wiggles-green-bike-box-left-turn-lane-combo/

        але і там де нема окремої велосипедної доріжки для лявого повороту, не заборонено (http://dmv.ca.gov/pubs/vctop) користуватись загальною смугою, і часто позначено місце, де треба зупитинитсь велосипедистові, щоб спрацював давач світлофора (інакше не в час пік зелене не увімкнеться).

        • nazarukove коментує:

          не знаю. виглядає небезпечно. а як ця байк лейн переходить на середину дороги? чи вона завжди йде посередині дороги. тоді це теж небезпечно.

          в тій ситуації на відео, я би краще зробив байк бокс за пішохідним переходом. і коли для пішоходів світить зелене, тоді здійснювати поворот вліво.

  4. Bogdan коментує:

    На тій вулиці ніяк: суцільна. Треба зайняти відповідне положення на перехресті до неї. Про небезпеку не згідний: вулиця мала, і, скоріше за все, там жорсткі обмеження швидкості.
    Наскільки уявляю, велосипедисти на байк-боксі за переходом перекрили би шлях машинам. Та й нема сенсу велосипедистам чекати, а пішоходам обходити…
    Їздив у ліву смугу і на вулиці з 3-6-ма смугами і обмеженням швидкості ~70км/год.; не сказав би що це небезпечно, хоча треба бути уважним і добре дивитись. Загалом люди ввічливі, і майже завжди “пускають”.

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s

  • UA TOP Bloggers
  • цей блог відвідали

    • 374,705 рази (ів)
  • За умови повного або часткового використання iнформацiї відкрите гіперпосилання на
    Ровером по Львову roverompolvovu.org.ua є обов'язковим.
    Наслідки публікацій можуть не збігатись з намірами редакції.
%d блогерам подобається це: