Міста повинні проектувати 6-річні діти. Тоді у них буде приємніше жити


Приязне місто* – це таке, в якому 8-річний та 80-річний можуть самостійно пересуватися без нічиєї допомоги і то під їх потреби потрібно проектувати міста. Натомість їх проектують часто під потреби 30-40-річних чоловіків – каже Ремігіуш Кітлінські, ґданський велосипедний чиновник, який саме повернувся з конгресу Velo-city у Відні.

Velo-city – це найбільша міжнародна подія, яка стосується управління транспортом в містах та велополітики. Щороку конференція відбувається в іншому місті світу. Цьогоріч Velo-city відбулося у Відні – місті, яке роками здобуває лідерські позиції в рейтингах приязних міст світу. У 4-денній конференції, яка відбулася 11-14 червня, взяло участь понад 1100 осіб. Як виявилося, з Польщі лише два міста вислали свої делегації – Ґданськ і Ґдиня. Із Ґданська до Відня приїхало аж 11 осіб – віце-мер Мацей Лісіцкі, двоє радників (Даріуш Слодковські та Пьотр Скіба), представники ZDiZ (Управління доріг та озеленення) та працівники з реферату активної мобільності. Як стало нам відомо, виїзд делегації коштував понад 58 тисяч злотих. Ґдиня вислала меншу делегацію – триособову.

Основне гасло Velo-city звучить “Змінімо світ, місто за містом”. На конференції Ґданськ мав власну презентацію, в якій віце-мер Мацей Лісіцкі презентував наявні досягнення та плани розвитку інфраструктури та велокультури.

У конференції брав участь Ремігіуш Кітліньскі, велоофіцер Ґданська, керівник реферату активної мобільності, який до Відня доїхав частково потягом, а частково велосипедом. Я розпитав його, що ж чиновники дізналися під час чотириденного конгресу та які нові рішення планують впроваджувати у Ґданську?

Мацей Сандецькі: Яким був основний месидж цьогорічного Velo-city?
Ремігіуш Кітліньскі: Головний месидж до представників самоврядування звучав так: не робіть помилок, які зробили великі міста на Заході щодо автомобільного руху. А цією ключовою помилкою було проектування міст для автомобілів, будівництво щораз більшої кількості широких вулиць, які, за тією логікою, мали покращити комунікацію в місті. Але так не сталося. Виявилося, що пропозиція збільшила попит – чим більше будували великих вулиць для автомобілів, тим більше було автомобілів. Затори не зникли, а стало їх ще більше. Тому вже роками міста на Заході відходять від цієї філософії. Автомобільний рух там успішно обмежують, нових доріг не будують, а деякі навіть руйнують, аби на їх місці прокласти велодоріжки чи пішохідні сквери. Детально розповідали про це експерти з Копенгагена. Вони перерахували 10 помилок, зроблених в транспортній політиці, та застерегли нас, аби ми їх не повторили.

– Які це помилки?
– Мікаель Кольвіль-Андерсен, велоексперт з Копенгагена, зауважив, що тисячоліттями люди будували міста дружні до мешканців, а за останні 100 років розвитку автомобілів це все було зіпсовано. Тому він вирішив, що треба повертатися до коріння та провів експеримент. Пішов до школи та попросив 6-річних дітей, аби вони, тобто особи, які не їздять автомобілем, запроектували певні транспортні рішення. Виявилося, що шестирічні діти створили досконалий проект – дружній для пішоходів, дітей та людей похилого віку. На Velo-city теж мала свою презентацію організація 8-80. Це ініціатива, яка проголосила, що приязне місто – це таке, в якому 8-річний та 80-річний можуть самостійно пересуватися, без сторонньої допомоги. І це власне під потреби дітей та людей похилого віку треба проектувати міста. Натомість на Заході їх проектували, а в Польщі часто й далі проектують, під потреби 30-40-річних чоловіків.

– Які ще помилки допускали?
– Наприклад, розміщували університетські містечка на околицях міст. Це теж не спрацювало. Відомо, що студенти дають містам життя і студмістечка повинні бути в центрі. Загалом багато говорили про те, що міста даремно розтягнули у відстані, натомість пропагували міста коротких відстаней, бо така політика приносить позитивні ефекти. На Заході щораз менше людей мають водійські права та автомобіль. У Ґданську на 1000 мешканців маємо більше автомобілів, ніж в Німеччині. Для нас надалі автомобіль є визнанням престижу, матеріального статусу, тоді як на Заході люди зрозуміли, що автомобіль не дає такої свободи, як нас переконують в рекламах. Там зараз пропагують пішохідний та велорух. Бо це є вигідним для кожної іншої галузі. Наприклад, люди які їздять велосипедом є більш здоровими, держава завдяки цьому зможе заощадити на медицині. Забезпечення велоінфраструктури теж є значно дешевшим, ніж автомобільної.

-Ви їздили велосипедом по Відні? Що Вас вразило?
– Величезна кількість парків та пішохідних зон. Там справді відчувається, що це пішоходи та роверисти є важливішими, ніж водії авто. Там не паркують автомобілів на тротуарах. Такий водій відразу отримує штраф. А у нас це норма. Відень – це ще й місто без бар’єрів. Там немає жодних парапетів, ланцюгів, що відділяють тротуар від вулиці. У багатьох місцях є т.зв. “дикі переходи” для пішоходів. На них немає автомобільних смуг, а бордюри занижені, щоб пішохід міг перейти дорогу в довільному місці. У свою чергу, велодоріжки запроектовані вздовж проїзної частини, а на перехрестях виходять на проїзну частину. Чому? Для того, аби роверисти і водії добре бачили один одного, бо саме неуважність є найчастішою причиною аварій.

– Які рішення влада Ґданська має намір скопіювати з Відня?
– Так звані, відтенські трамвайні зупинки. Трамваї у Відні мають свої колії на проїзній частині і не мають класичних зупинок, як у нас. Замість зупинок, в місцях, де трамвай зупиняється, проїзна частина піднята, що сповільнює рух. Хочемо такі віденські зупинки за два роки зробити на кількох вулицях.

Переклад з Gazeta.pl.

* слово “приязний” може не до кінця тут пасує, але кращого перекладу “friendly city” я в українській мові не знайшов. якби хто мав кращі варіанти, то зробіть добро цій планеті і напишіть їх у коментах🙂

Comments
2 Responses to “Міста повинні проектувати 6-річні діти. Тоді у них буде приємніше жити”
  1. Тайво каже:

    Friendly = Дружній

  2. Julia Budko каже:

    ооо класно, що переклав! інтерв’ю дуже сподобалося!

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s

  • UA TOP Bloggers
  • цей блог відвідали

    • 361,189 рази (ів)
  • За умови повного або часткового використання iнформацiї відкрите гіперпосилання на
    Ровером по Львову roverompolvovu.org.ua є обов'язковим.
    Наслідки публікацій можуть не збігатись з намірами редакції.
%d блогерам подобається це: