Що потрібно велосипедистові


ВЕЛОШОЛОМ

cycling helmet Ми переконані, що це найперша річ, яку треба придбати, віддавши гроші за новий велосипед і ще не вийшовши з магазину. Відразу хочемо випередити перший контраргумент – навіщо мені шолом, я буду кататися обережно! Якщо ти і справді будеш їздити на ровері тільки доріжкою Погулянки, то від покупки шолома можна утриматися. Але якщо ти плануєш хоча б зрідка виїжджати на дорогу (навіть аби доїхати до Погулянки чи Знесіння), то врахуй, що водії можуть бути не такими обережними, як ти.

Більша частина нещасних випадків (якщо не вважати травм під час змагань) відбувається саме на дорозі.

Лікарі рекомендують, а правила руху в багатьох країнах світу, зобов’язують велосипедистів одягати шолом.

У сенсі безпеки всі шоломи відповідають одним і тим же стандартам. Вони робляться з пінопласту, покритого зверху  пластиковою оболонкою, і повинні врятувати велосипедиста від серйозних травм при ударі головою на швидкості 20 км/год. У реальній ситуації це означає, що шолом рятує при інциденті на більш високій швидкості – при падінні голова торкається землі в останню чергу, коли швидкість вже істотно знизилася. У момент удару шолом повинен розколотися, це нормально. Відновлювати його ні в якому разі не можна. Втім, трапляються такі неприємності дуже рідко, і більшість байкерів користуються шоломом до тих пір, поки не захочеться поміняти його на нову модель.

Ціна шолома може бути різною. У більш дорогої моделі, як правило, буває більше вентиляційних отворів, зручніший механізм регулювання, якісніший козирок, засувки лямок і, зрозуміло, більш модний дизайн. Втім всі вони добре виконують функцію захисту голови.

НАБІР ІНСТРУМЕНТІВ

На жаль, навіть найдосконаліший велосипед не захищений від поломок. Крім того, байк періодично потребує регулювання. А вже від проколу шини взагалі ніхто вас не застрахує! Зручно завжди мати при собі невеличкий дорожній набір: шестигранні ключі і викрутки, лапки для монтажу коліс, запасну камеру, латки, насос. Іноді беруть із собою витискач для ланцюга та деякі інші інструменти. 11735064563WzeT5

Ключі шестигранники – головне знаряддя для регулювання байка.

Якщо треба відрегулювати гальма, сідло, затягнути рульову колонку і т.д., користуються саме ними. Вимога одна – надійність. Зірваний в дорозі ключ буде вельми неприємним сюрпризом. Часто у продажу можна зустріти набір шестигранників у вигляді складного ножа та ще й з викрутками. Не має сенсу на них економити – дешеві шестигранники зриваються швидко. Для економії ваги можна взяти розсипний набір ключів і возити з собою найнеобхідніші.

Одна з частих неприємностей у дорозі – прокол колеса. Взагалі колеса спускаються з-за двох видів дії – зовнішнього і внутрішнього. У першому випадку шину протикає зовні цвях або скло, в другому, при наїзді на тверду перешкоду (особливо з гострою гранню – наприклад, дорожній бордюр) обід пробиває камеру зсередини.

На жаль, проколи стали траплятися все частіше. На дорогах повно скла, в тому числі і в парках. Щоб знизити ризик почути злісне шипіння, по-перше, намагайся, не проїжджати по осколках пляшки, автомобільне бите скло не так небезпечне, по-друге, в лісі об’їжджай місця, де палили багаття – там можуть виявитися не тільки пляшки, але і цвяхи від дощок з найближчого паркану, по-третє, більш агресивні шини складніше проколоти, ніж сліки (покришки без малюнку протектора). Не забувай, що на дорозі не можна поводитися непередбачувано і виляти з боку в бік, об’їжджаючи бите скло.

Вберегтися від пробою камери ще простіше – добре накачай шини. Їхати стане жорсткіше, але легше. При наїзді на бордюр або сходинки корисно зменшити швидкість, смикнути кермо верх, а потім перенести на переднє колесо більшу частину ваги тіла і закинути заднє. Є і більш просунуті методики, але для початку й це добре.

Якщо прокол все-таки відбувся, у тебе повинно бути все, що потрібно для цього дрібного ремонту. Для інтересу засічи час – заміна шини займе 5-15 хвилин. Краще, звичайно, було б попередньо потренуватися біля будинку. Спочатку зніми колесо. Лапок для монтажу в комплекті три штуки. Увіткни дві з них між ободом і покришкою в 15-20 см один від одного. Використовуючи монтажки як важелі, витягни борт шини назовні. Залежно від шини і ободу тут може знадобитися і третя. Розбортуй шину по всьому периметру і витягни камеру. Обов’язково треба знайти місце проколу і перевірити, чи не залишився гострий предмет в покришці. Камеру, пробиту ободом, можна розпізнати по двох дірках. Вставте запаску і забортуй шину з допомогою монтажних лапок. Прослідкуй, щоб камера не потрапила в зазор між ободом і покришкою. Тепер можна встановити колесо на ровер і накачати.

Процедура, як бачиш, надпроста. Якщо полінуватися або поскупитися, можна істотно ускладнити собі життя. Перша можлива проблема – дешеві монтажки легко зламати. Буває дуже складно витягати покришки з кевларовим кордом (особливо сліки) з деяких ободів. Користуватися викруткою не рекомендується – можна попсувати обід і проколоти шину у ще одному місці. Іноді виходить використовувати в ролі монтажки ручку ексцентрика від коліс. Але краще все-таки взяти надійні монтажки.

Друга проблема – ти прихопив з собою шину, яку проколов минулого разу і забув залатати. Їх варто мати на випадок другого проколу за одну поїздку. Латок можна возити з собою багато, хоча б для того, аби поділитися з ким-небудь, у кого в дорозі спустило колесо і немає запасної камери. Прості гумові латки доведеться приклеювати, а отже доведеться возити з собою тюбик клею. Є ще миттєві латки, які треба віддерти від основи, накласти на пробиту ділянку камери і міцно притиснути на 5 хвилин. Можна дізнатись у продавця магазину які є ремкомплекти у них. Здебільшого в комплект входять латки, клей і невеличкий наждак, щоб прочистити місце проколу. Як клеїти камеру можна прочитати отут.

Третя проблема може бути пов’язана зі стандартом ніпеля камери. Існує два основних види – автомобільний ніпель і велосипедний (Presto клапан). Автомобільний ширше, і не підходить для більшості дорогих ободів. Зате в дорозі насос до нього шукати довго не доведеться.

Тепер про дорожні насоси. Зрозуміло, він повинен відповідати тому типу камер, яким ти користуєшся. Зазвичай сучасні насоси робляться універсальними. Моделей морі надзвичайно багато, ціновий спектр різноманітний. Усі вони мають лише незначні відмінності. По-перше, матеріал. Є пластикові та металеві (алюмінієві). Другі надійніше, але важчі. По-друге, є моделі з манометром. Приємна дрібничка, але потрібна тільки запеклим педантам. Нещодавно навіть з’явився електронний насос – він оснащений рідкокристалічним дисплеєм і починає пищати, коли ви накачали колесо до заздалегідь визначеного тиску. По-третє, насос може бути одностороннім і двостороннім. У другому випадку повітря надходить в шину як при стисненні насоса, так і при розтягуванні. По-четверте, насоси бувають телескопічні, щоб за один цикл закачувати більше повітря. До розряду екзотичних можна віднести насоси з балончиками з вуглекислотою (схожими на сифонні). Вони найкомпактніші і накачують шину практично миттєво, але використовувати їх без балончиків не можна. Вибір за тобою.

СВІТЛО

images_swallow Якщо ти коли-небудь обганяв на машині велосипедиста на нічному шосе, то ти прекрасно розумієш, навіщо на байку потрібна світлотехніка. Власне кажучи, виїжджаючи на дорогу, ти стаєш повноправним учасником дорожнього руху.

За українськими правилами велосипед повинен бути обладнаний спереду білим ліхтарем або відбивачем, ззаду – червоним, на колесах повинні бути прикріплені оранжеві відбивачі.

Залежно від країни, правила розрізняються. Наприклад, в наших правилах нічого не сказано про допустимість миготливого режиму заднього ліхтаря, а в Німеччині він заборонений.

У стандартну комплектацію велосипеда входять білі відбивачі на колеса і червоний на підсідельний штир. Якщо ти їздите вночі, то для більшої безпеки треба поставити ззаду ліхтар. Вони продаються у всіх веломагазинах. Різняться ліхтарі за кількістю та яскравістю світлодіодів і фільтру. Корисно також звернути увагу на захищеність від води і тип використовуваних батарей.

Не варто брати найбільший ліхтар – маленькі з одним світлодіодом іноді працюють ефективніше. Попроси продавців продемонструвати роботу декількох моделей. Зазвичай батарейки ставляться стандартні пальчикові, типу АА. Але іноді трапляються винятки. Виробники стверджують, що використовують екзотичні елементи живлення для економії ваги, але спробуй о 22.00 купити десь батарейку типу N, якщо твоя здохла! Ось і виявиться, що суперлегкий і яскравий ліхтар, абсолютно непотрібний.

Режимів роботи буває декілька. Головні – постійне світіння і миготливе. Їх цілком вистачає. Перший менше дратує водіїв ззаду, а другий економить батарейки. Є моделі ліхтарів, де світлодіоди блимають екзотичним чином, може комусь це і сподобається, але тільки не людині, яка наздоганяє тебе на машині. До речі, ліхтар зі свіжою батарейкою видно за кілька кілометрів. У комплекті може бути прищіпка для кріплення ліхтаря на одяг або шолом. Багато хто вважає цю штуку корисною.

Часто питають про передні фари. Практика показує, що вона потрібна, тільки якщо ви їздите по неосвітлених дорогах. У місті світла, як правило, вистачає. Проте, май на увазі, що завдяки передній фарі тебе швидше на дорозі помітить водій, який з-за повороту виїжджає на головну дорогу. Для любителів екстриму випускаються особливо потужні моделі з додатковим блоком живлення – вони коштують набагато дорожче і світять, як прожектор. Звичайна фара на кермо обійдеться тобі не надто дорого і буде працювати від 4-х батарейок пальчикових. Є моделі з акумуляторами і спеціальним зарядним пристроєм.

ЗАХИСТ ВІД БРУДУ

Один з важливих моментів при купівлі велосипеда, подумати про погану погоду. Основні аксесуари для захисту від бруду – це крила. Причому заднє є основним. Не всі крила підійдуть до вашого велосипеда. Деякі буде неможливо встановити, тому обирайте уважно. Оскільки з крилами їздити не завжди комфортно є сенс надати перевагу легкозйомним крилам. Найзручнішими є крила, які кріпляться до підсідельного штиря і знімаються одним рухом, а для переднього крила встановлюється спеціальний якір, до якого кріпиться крило.

Існує і спеціальний захист ровера від бруду. До прикладу, неопренові чохли для амортизаторів, рульових колонок тощо. Вони надійно захищають компоненти і справді подовжують термін експлуатації.

ВЕЛООДЯГ

20090328012203 Для чого потрібен спеціальний одяг і взуття, якщо кожен може одягти звичайний спортивний одяг? Для комфортних тривалих поїздок все-таки потрібен. Найголовніша деталь – велошорти чи штани. Від звичайних вони відрізняються м’якою прокладкою, що розміщена у місці контакту людини з сідлом. Велошорти врятують тебе від неприємних відчуттів після довготривалих поїздок.

Веломайка зручна тим, що складається зі слоїв тканини – для відведення вологи від тіла і подальшого розсіяння. Зрозуміло, вона додає естетики. На спині переважно є три зручні кишені.

Для прохолодної погоди зручними є вітровки з мембраною. Їх особливість у тому, що вони випускають піт назовні, але не продуваються. Між матеріалами є суттєва різниця. Деякі з них промокають, а інші – ні.

Рукавички допомагають захистити руки при падінні, а також роблять поїздку комфортішою для рук.

ВЕЛОКОМП’ЮТЕР

Зазвичай запитують, потрібен комп’ютер чи ні, і скільки він коштує. Ми не бачимо особливої причини відмовляти собі в задоволенні мати на кермі шматочок електронно-обчислювального світу. Користуватися велокомп’ютером надзвичайно просто – зазвичай у нього є дві основні кнопки. Хотілося б попередити, що в дорозі увага має бути зосереджена в першу чергу на дорозі, а не на дисплеї комп’ютера.

Принцип роботи комп’ютера дуже простий. На перо вилки кріпиться сенсор магнітного поля (на основі геркона), а на одну зі спиць – магніт. Коли він проходить поблизу сенсора, той замикається, і прилад дізнається, що колесо зробило повне коло. При установці прилад калібрується – у нього закладається довжина кола колеса, тому все інше – справа техніки.

Хороший комп’ютер знає поточний час, визначає швидкість, фіксує середню та максимальну швидкість на маршруті, довжину і тривалість маршруту (денний пробіг), загальний пробіг і напевно що-небудь ще – фірми люблять придумувати свої цікавинки (частота педалювання, ритм серця, висота над рівнем моря, температура “за бортом” і т. д.). Існують моделі, що підключаються до персонального комп’ютера і передають на нього інформацію про графік тренувань.

Зручно, коли комп’ютер обладнаний дисплеєм з двома рядками даних – можна одночасно бачити час і швидкість. Потреба в інших режимах виникає лише зрідка.

При покупці обов’язково перевір, що хомут сенсора (якщо він спеціальний) підходить до вилки. Дуже часто товщина ніг вилки виявляється занадто великою. Тоді слід підібрати іншу модель, з кріпленням стандартними хомутами або попросити механіків знайти зручний хомут.

Якщо поїздки переважно екстремальні, то варто звернути на бездротові моделі. Замість дроту, який легко порвати, вони обладнані невеликим радіопередавачем. Якщо ти все-таки вибрав звичайну модель, запитай про всяк випадок, чи є для неї запчастини, наприклад, той же ж дріт або кріплення на кермо.

Не забудь, що поставивши шини іншого розміру, комп’ютер треба заново відкалібрувати.

РЮКЗАК

Тепер треба придумати, як возити все це добро. Хороший варіант – підсідельна сумка. Тільки перевір, чи в неї влазить все. Деяким подобається розпихати все необхідне по кишенях веломайки або ж возити купу мотлоху в рюкзаку. Коротенько про основні риси, що відрізняють велосипедний рюкзак від звичайного міського.

По-перше, особлива підвіска. Вона забезпечує вентиляцію – до спини прилягає не сам рюкзак, а тонка сітка. Спеціальна плоска пружина-павук відтягує від неї решту маси, і піт випаровується, замість того, щоб вбратися через рюкзак у ваші речі. Треба зауважити, що не всі вірять у таку підвіску. Деякі стверджують, що вона заважає зберігати рівновагу.

По-друге, велосипедні рюкзаки обладнані відділенням для гідропаку. Це такий пакет з трубочкою (як для крапельниці, тільки великий і міцний) в який наливають воду, і втамовують спрагу не відволікаючись від гонки. Трубка обладнана клапаном, який треба прикусити, щоб він відкрився. У рюкзаку зазвичай для цієї трубки роблять спеціальний отвір.

По-третє, четверте і п’яте, конструкція включає світловідбиваючі елементи для безпеки на дорозі в темну пору, а іноді чохол на випадок дощу і клапан, під який можна пристебнути шолом. Останнє стане в нагоді, якщо їдеш з велосипедом громадським транспортом і не хочеш виглядати інопланетянином.

Оскільки в дорозі обов’язково треба поповнювати запас води в організмі, майже на кожній рамі є місця для кріплення фляги. Комплект складається з фляготримача, в який вставляється спеціальна фляга. Брати з собою флягу треба обов’язково, якщо їдеш у довгі поїздки.

ВЕЛОЗАМОК

getimageТобі варто подбати про зручний замок для кріплення велосипеда на парковках.

Замки бувають різні: U-подібні, ланцюгові, з металевих тросів та ін. Важливо, щоб він був достатньо міцним та надійним. Дуже корисно мати два замки – це надійніше. Також, для максимальної безпеки потрібно правильно паркувати велосипед. Потрібно правильно обирати місце для паркування. Це може зменшити ризик.

Більше про паркування тут.

ВЕЛОЧОХОЛ

При перевезенні велосипеда він є практично незамінним. Більше про велочохли та перевезення велосипеда читай тут.

За матеріалами uabike.com

  • UA TOP Bloggers
  • цей блог відвідали

    • 364,487 рази (ів)
  • За умови повного або часткового використання iнформацiї відкрите гіперпосилання на
    Ровером по Львову roverompolvovu.org.ua є обов'язковим.
    Наслідки публікацій можуть не збігатись з намірами редакції.
%d блогерам подобається це: